Пам’ятка для старшокласників «Як почуватися впевнено під час іспитів»

Памятка для старшокласників

«Як почуватися впевнено під час іспитів»

Якщо раптом виявилося, що вам дісталося питання, з якого ви можете сказати дуже небагато

Не впадайте в паніку, а одразу починайте записувати все, що будь-коли чули з цього приводу: чи з телепередачі, з кінокомедії, з розмови з батьками, друзями. У процесі написання в голову можуть прийти якісь думки, і ви, можливо, пригадаєте що-небудь із пройденого на уроці або прочитаного. А можна зробити йтак. Поділітьаркуш паперу на дві частини. У лівій напишіть, наприклад: «Що я знаю» (або просто поставте «+»), у правій — «Що мені невідомо» (або «–»). Сміливіше пишіть у лівій частині все, що  приходить вам у голову з приводу відповіді, — правила, приклади, окремі положення тощо. Нічого, якщо все це буде безладно. У правій записуйте питання, «дірки», пункти, про які, як вам здається, ви нічого не можете сказати. Час від часу проглядайте праву частину й викреслюйте все, що пригадали. Наприкінці підготовки обов'язково складіть план відповіді.

Якщо ви взагалі нічого не знаєте

Не говоріть про це екзаменаторові, а скажіть хоч що-небудь на зразок: «Перш ніж розповісти про творчість Пушкіна, треба сказати про принципи поетичної творчості взагалі...» Хоча, звичайно ж, краще грати за правилами.

Якщо на півслові ви забули, про що треба говорити.

Перш за все, не втрачайте голову. Зберігайте спокій, хоч би зовні, — таке може трапитися з кожним! Повторіть останню фразу, спочатку так само, як раніше, а потім, якщо зможете, іншим словами. За цей час пригадаєте план відповіді: що ви вже розповіли? До чого ця фраза може відноситися? У більшості випадків це допомагає. Якщо це так — сміливо продовжуйте відповідь. Якщо ні — подивіться на запис, який ви зробили, готуючись до відповіді, і починайте відповідати за наступним пунктом плану (навіть якщо вам тільки здається, що цей пункт наступний). Потім у кінці відповіді завжди можна повернутися до того, що пропустили.

Якщо ви вже майже закінчили відповідати, нарешті пригадали, про що хотіли сказати, коли «втратили думку», або про що забули сказати

Нічого страшного. Закінчіть говорити те, про що говорили, а потім скажіть те, що пропустили. У жодному випадку не переривайте відповіді заради того, про що пригадали. Краще хай про щось ви скажете в кінці, ніжуся відповідь виявиться нелогічною. Не говоріть: «Так, я ще забув сказати про...» Говоріть, наприклад, так: «Повернемося до (назва пункту плану). Я хотів би додати...» або так: «Крім того, треба сказати, що...», «Слід підкреслити».

Якщо вас не слухають

Не сприймайте це як особисту образу, не відносьте це на свій рахунок. Продовжуйте відповідь, начебто ви цього не помітили.

Буває так, що екзаменатор у різкій і неприємній формі перериває вас, вимагає щось уточнити, повторити або, ще гірше, відпускає неприємні репліки. Здається, що всі змовилися вас «завалити».

Відверніться від цього. Від вас вимагається мужність і зібраність, уміння не показувати образу. Сконцентруйте увагу на точній відповіді. Відповідайте чітко й коротко. Тільки так ви зможете довести, що до вас ставляться несправедливо. У жодному випадку не показуйте, що розсердилися, і не прагніть викликати жалість до себе. Найефективніше — зберегти відчуття власної гідності.

Якщо ви обмовилися, і всі стали сміятися

Не переживайте. Це може трапитися з кожним. Обмовляються навіть професіонали — диктори радіо і телебачення. Посмійтеся разом з усіма — і все. Якщо ж помилку, окрім вас узагалі ніхто не помітив, продовжуйте говорити далі, неначе нічого не відбулося.

Якщо вам ставлять додаткове питання

Можете сказати, що вам треба трохи подумати. Чітко визначьте, до чого відноситься це питання, якої відповіді воно вимагає. Перш ніж говорити, сформулюйте відповідь у думці. На це потрібно зовсім небагато часу.

Якщо ви помилилися

Ну й що? Помилки бувають у всіх. Якщо ви помітили помилку й знаєте, як виправити її, зробіть це. Якщо ж не впевнені, правильна ваша відповідь чи ні, продовжуйте відповідати, неначе нічого не відбулося. Якщо вам укажуть на помилку, і ви не впевнені твердо у своїй правоті, краще погодитися. Не бійтеся помилок! Вчитися, аналізуючи помилки, - значить краще розбиратися в засвоюваному матеріалі.

Якщо вам поставили оцінку нижче за ту, на яку ви розраховували

Не вступайте в суперечку, не доводьте свою правоту. Під час вступних іспитів скористайтеся правом на апеляцію. І, звичайно, ніколи не забувайте про відчуття гумору — хай воно не полишає вас і під час іспиту.