ЗАТВЕРДЖЕНО:
Наказом № 74 від 26.02.2014р.
«Про затвердження
Положення про бібліотечний
фонд навчальної літератури»
Директор гімназії №3
____________ О.В. Петров
«____»__________ 2014р.
ПОЛОЖЕННЯ
ПРО БІБЛІОТЕЧНИЙ ФОНД
НАВЧАЛЬНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
ХЕРСОНСЬКОЇ ГІМНАЗІЇ №3
ХЕРСОНСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
1. Загальні положення
1.1. Положення розроблено відповідно до Законів України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», «Про бібліотеки і бібліотечну справу», постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання забезпечення підручниками та навчальними посібниками студентів вищих навчальних закладів, учнів загальноосвітніх і професійно-технічних навчальних закладів та вихованців дошкільних навчальних закладів» від 27 серпня 2010 р. № 781 та Порядку забезпечення учнів загальноосвітніх і професійно-технічних навчальних закладів підручниками та навчальними посібниками, затвердженого спільним наказом Міністерства освіти і науки України, Міністерства фінансів України, Міністерства економіки України від 24 грудня 1999 р. № 442/311/155 (зі змінами та доповненнями); узгоджено з вимогами Інструкції про порядок доставки, комплектування та обліку навчальної літератури, затвердженої наказом Міністерства освіти України від 15 червня 1995 р. № 119-21 та інших нормативних документів із бухгалтерського обліку.
1.2.Положення визначає загальні правила і регулює порядок комплектування, організації, використання та збереження бібліотечного фонду навчальної літератури з метою оперативного і повного забезпечення навчально-виховного процесу Херсонської гімназії №3 навчальними виданнями, іншими документами та інформацією про них.
1.3. Бібліотечний фонд навчальної літератури - це спеціалізований фонд документів бібліотеки гімназії незалежно від їх виду і кількості примірників, призначених для забезпечення навчального процесу
1.4.Безпосередньо роботу з бібліотечним фондом навчальної літератури веде бібліотекар.
2. Структура і склад фонду навчальноїлітератури
2.1. Фонд навчальної літератури вміщує документи навчального призначення незалежно від їх виду, матеріальної конструкції та носія інформації, що мають відповідний гриф Міністерства освіти і науки України (МОН України) і забезпечують виконання навчально-виховних завдань на кожному ступені навчання відповідно до вікових особливостей і природних здібностей дітей, а також професійних потреб педагогічного колективу.
2.2. Примірна структура фонду навчальної літератури:
- фонд шкільних підручників (для учнів 1-4-х класів; для учнів 5-9-х класів; для учнів 10-11-х класів);
- фонд навчальних посібників (хрестоматії, книги для читання, навчальні довідкові видання (словники, енциклопедії, довідники);
- фонд навчально-методичної літератури (навчальні плани, програми, навчально-методичні посібники тощо);
- фонд електронних, аудіовізуальних видань (програмно-педагогічні засоби).
3. Загальні принципи і порядок комплектування
3.1. Бібліотечний фонд навчальної літератури формується відповідно до навчальних планів і програм на основі відомостей про контингенти учнів та нормативів їх забезпечення.
3.2. Джерелами комплектування бібліотечного фонду шкільних підручників є МОНУкраїни (централізоване постачання), обмінні фонди інших шкільних бібліотек міста та обмінно-резервний фонд методичного кабінету при управлінні освіти тощо.
3.3.Шкільні підручники з предметів інваріантної складової навчального плану, в т.ч. навчальні посібники серії «Шкільна бібліотека», надходять до бібліотечних фондів за кошти державного бюджету на умовах державного замовлення через операції централізованого постачання.
3.4. Навчально-практичними виданнями (прописи, робочі зошити, збірники тестів, завдань і вправ, контурні карти тощо) учні забезпечуються за кошти батьків індивідуально або колективно за рішенням батьківських комітетів.
3.5.Навчально-методична та дидактична література закуповується для бібліотеки гімназії за рахунок місцевого бюджету, інших доброчинних джерел фінансування.
3.6. Усі навчальні видання та документи, що надійшли через централізоване постачання, придбані за бюджетні чи позабюджетні кошти, одержані в дарунок як гуманітарна допомога на умовах обміну або на заміну втрачених чи пошкоджених користувачами, зараховуються до бібліотечного фонду навчальних видань в установленому порядку.
3.7. Навчальна література, яка отримана закладом за рахунок позабюджетних джерел, реєструється в облікових документах із зазначенням джерела надходження.
3.8. Стан бібліотечного фонду навчальної літератури, рівень забезпечення нею навчально-виховного процесу підлягає постійному моніторингу, прогнозуванню, звітності в установленому порядку.
4. Правила користування навчальною літературою з бібліотечних фондів
4.1. умови користування шкільними підручниками для учнів навчального закладу:
4.1.1.шкільними підручниками з навчальних предметів інваріантної складової базового навчального плану забезпечуються учні 1-11-х класів із бібліотечних фондів у розрахунку один підручник на одного учня;
4.1.2.розподіл підручників між класами здійснюється пропорційно до контингентів учнів із урахуванням наступності у використанні підручників авторської лінії;
4.1.3.учні загальноосвітнього навчального закладу одержують комплект шкільних підручників на навчальний рік;
4.1.4.на початку навчального року бібліотекар видає з фонду шкільної бібліотеки підручники учителям початкових класів, класним керівникам 5-11-х класів на весь контингент учнів класу згідно з графіком. Факт видачі підручників фіксується в окремому обліковому документі «Журнал обліку виданих підручників»;
4.1.5.учителі початкових класів та класні керівники несуть відповідальність за одержаний комплект підручників, ведуть облік підручників у журналі обліку видачі підручників, виданих учням класу, здійснюють контроль за їх збереженням;
4.1.6.у разі переведення/відрахування/випуску учня з навчального закладу підручники, які видані учню в користування, мають бути повернені в належному стані й у повному обсязі до бібліотечного фонду. Факт розрахунку учня з бібліотекою засвідчується в обхідному листі;
4.1.7.наприкінці навчального року вчителі початкових класів та класні керівники повертають до бібліотечного фонду комплекти навчальної літератури згідно з графіком повернення підручниківуналежному стані, відремонтовані у разі необхідності;
4.1.8.учні 5-11-х класів на свій читацький формуляр можуть взяти навчальну літературу, що не входить до обов'язкового комплекту для класу, в якому вони навчаються (наприклад, для повторення, для підготовки до ЗНО, ДПА тощо], на умовах, передбачених правилами користування бібліотекою навчального закладу;
4.1.9.учні 1—11-х класів зобов'язані бережливо ставитися до шкільних підручників, нести відповідальність за їх збереження.
4.2. Умови користування навчальною літературою для педагогічних працівників та інших працівників закладу:
4.2.1.педагогічні працівники навчального закладу отримують із бібліотечних фондів навчальну літературу на свій читацький формуляр на загальних засадах;
4.2.2.учителі початкових класів та вчителі-предметники мають право отримати в користування на навчальний рік комплект підручників із бібліотечного фонду з предметів відповідно до педагогічного навантаження у разі стовідсоткового забезпечення цими підручниками учнів;
4.2.3.дефіцитні видання, рівень забезпечення якими становить до 10%, із бібліотечного фонду не видаються і надаються в користування у читальній залі;
4.2.4.наприкінці навчального року, перед виходом у відпустку, педагогічні та інші працівники закладу зобов'язані повернути до бібліотеки взяті видання;
4.2.5.у разі звільнення працівника з навчального закладу підручники, що видані йому для користування, мають бути повернені в належному стані й у повному обсязі до бібліотечного фонду до видання наказу про звільнення. Факт розрахунку працівника з бібліотекою засвідчується в обхідному
4.3. Умови користування навчальною літературою для допоміжного персоналу школи, батьків учнів та інших категорій користувачів:
4.3.1.інші працівники школи , а також батьки учнів, користуються шкільними підручниками на загальних засадах передбачених правилами користування бібліотекою навчального закладу;
5. Облік та збереження бібліотечного фонду навчальної літератури
5.1. Бібліотечний фонд навчальної літератури (шкільні підручники і навчальні посібники) обліковується і зберігається окремо від основного фонду бібліотеки.
5.2. Облік бібліотечного фонду навчальної літератури здійснюється відповідно до чинних нормативних документів і передбачає: прийом, штемпелювання, реєстрацію надходження, переміщення, вибуття, а також перевірку наявності видань і документів у фонді.
5.3. Сумарнийоблік підручників, що надходять/переміщуються/вибувають із бібліотечного фонду, провадиться партіями за одним супровідним документом (рахунок-фактура, накладна, акт, реєстр). Формами сумарного обліку є «Книга сумарного обліку бібліотечного фонду підручників» та «Журнал обліку виданих підручників».
5.4. Індивідуальний облік надходження кожної назви підручника здійснюється шляхом реєстрації підручника в «Реєстраційній картотеці руху підручників».
5.5. Відповідальність за правильність організації обліку та здійснення контролю за дотриманням норм і вимог з обліку бібліотечного фонду навчальної літератури, а також забезпечення умов для виконання правил обліку покладено на завідувача бібліотеки.
5.6.Бібліотечний фонд навчальної літератури підлягає щорічній інвентаризації в терміни та порядку, передбачені нормативними документами.
5.7. Непридатні для користування підручники та навчальні посібники вилучаються з бібліотечних фондів і списуються за рішенням комісії з питань формування бібліотечних фондів навчального закладу згідно з вимогами нормативних документів з бібліотечного та бухгалтерського обліків. Списані згідно з актом підручники та навчальні посібники передаються до організації по заготівлі вторсировини. Кошти, одержані від зданих підручників, перераховуються на відповідний розрахунковий рахунок закладу і спрямовуються на розвиток бібліотеки (поповнення бібліотечного фонду, передплата періодичних видань, службові потреби бібліотеки). Окремі списані книги, що знаходяться у задовільному стані, у разі потреби передаються до навчальних кабінетів.
5.8. Видання, прийняті від користувачів на заміну втрачених навчальних видань, фіксуються в «Журналі обліку документів, прийнятих від користувачів на заміну втрачених». На підставі записів укладаються акти про надходження і вибуття, які реєструються у відповідних частинах книги сумарного обліку основного бібліотечного фонду та книги сумарного обліку бібліотечного фонду навчальної літератури.
6. Відповідальність за збереження навчальної літератури
6.1.Директор школи та його заступники, педагогічний колектив, органи учнівського самоврядування провадять систематичну виховну роботу серед учнів, спрямовану на розвиток культури бережливого ставлення до бібліотечного фонду, організовують рейди-перевірки стану збереження підручників у класі.
6.2. Учні 1—11-х класів та інші учасники навчально-виховного процесу зобов'язані бережливо ставитися до підручників і нести за них відповідальність.
6.3.Читачі, які втратили навчальні видання з бібліотечного фонду або завдали їм непоправної шкоди, повинні замінити їх відповідно такими самими або визнаними бібліотекою рівноцінними.
6.4. Якщо заміну втраченого або зіпсованого видання здійснити неможливо, батьки учнів, педагогічні працівники та інші користувачі бібліотеки сплачують його повну вартість, виходячи з діючого ціноутворення на період розрахунку за втрачене видання. Одержані кошти спрямовуються на поповнення бібліотечного фонду.
Укладач:
Зав. бібліотекою
Херсонської гімназії №3 М.В. Карпенко
ПОГОДЖЕНО:
Заступник директора з НВР
Херсонської гімназії №3 Т.А. Єгорова