Обдарованість - це:
- Якісне своєрідне сполучення здібностей, яке забезпечує успішне виконання діяльності;
- Загальні здібності , що зумовлюють широту можливостей людини, рівень та своєрідність її діяльності;
- Розумовий потенціал або інтелект; цілісна індивідуальна характеристика пізнавальних можливостей і здібностей до навчання;
- Талановитість , наявність внутрішніх умов для видатних досягнень у діяльності.
Існують різні типи обдарованості , і не кожен з них має відношення до школи. Так дуже дефіцитна в будь-якому суспільстві і найменш вивчена соціальна обдарованість(її ще називають лідерською) всерйоз не цікавить ані вчителів , ані батьків .Точніше , і ті , й інші її бояться , не знаючи, що з нею робити. Художня обдарованість. Вона , мабуть , найкраще вивчена ,але до загальноосвітньої школи все – таки не має прямого відношення. Є ще психомоторна (спортивна) обдарованість.
Є три типи обдарованості , які мають пряме відношення до школи. Академічна обдарованість , яка являє собою яскраво виражену здатність навчатися. Саме тому носії такого типу обдарованості завжди улюблені в школі учні . Жадані школою медалісти – насамперед саме учні з академічною обдарованістю . Ця обдарованість допомагає згодом стати дуже непоганим , кваліфікованим фахівцем , але , щоб вийшло щось більше, однієї цієї обдарованості , звичайно ж , недостатньо.Інтелектуальна обдарованість - це , звичайно, не тільки і навіть не стільки вміння думати, аналізувати, зіставляти факти , тобто виконувати складну інтелектуальну роботу . Носії такої обдарованості – розумники і розумниці. Вони вчаться іноді блискуче , іноді непогано , іноді чудово з одних предметів і погано з інших – усе залежить від їхнього ставлення до предмета й до викладача. Медалісти з них теж виходять , але рідко. Творча обдарованість - це те , що виявляється в нестандартному баченні світу , в нешаблонному мисленні і що суспільство , врешті-решт, цінує над усе.
Показники творчої обдарованості дитини
- Стійка , підвищена потреба в самоактуалізації, вияві себе, самоствердженні.
- Наявність особистої думки.
- Інтелектуальна незалежність, зневажливе ставлення до стереотипів, авторитетів. Потреба чинити опір шаблону, нав’язаному стилю діяльності.
- Високе само ставлення, самооцінка, потреба мати свій „Я-образ”.
- Схильність до гри, почуття гумору, дотепність.
- Оригінальність.
- Імпульсивність, поривчастість.
- Широта інтересів. Інтерес до філософських питань.
- Повна відсутність поваги до проторених шляхів.
- Прагнення самостійно подолати труднощі, які виникли.
- Постійне прагнення поліпшувати якість своєї продукції, вимогливість до себе.
- Завзяття і наполегливість думки.
- Потреба в серйозній внутрішній роботі, створені своєї індивідуальності, духовному зростанні
Поради вчителю, як розвивати творчі здібності обдарованих дітей
- Підхоплюйте думки учнів та оцінюй їх тут же , підкреслюючи їхню оригінальність, важливість тощо.
- Підсилюйте інтерес дітей до нового.
- Заохочуйте оперувати предметами, матеріалами, ідеями. Дитина практично вирішує дослідницькі ідеї.
- Вчить дітей систематично оцінювати кожну думку. Ніколи не відкидайте її.
- Виробляйте у дітей терпиме ставлення до нових понять, думок.
- Не вимагайте запамятовувати схеми, таблиці ,формули, одностороннє рішення, де є багатоваріантні способи.
- Культивуйте творчу атмосферу –учні повинні знати, що творчі пропозиції, думки клас зустрічає з визнанням, приймає їх, використовує.
- Учіть дітей цінувати свою та чужі думки, цінно фіксувати їх у блокноті.
- Іноді однолітки ставляться до здібних дітей агресивно. Необхідно не усунути проблему, а запобігти їй. Найкраще здібній дитині пояснити, що це характерно, і розвивати в неї терпимість і впевненість.
- Пропонуйте цікаві факти, випадки ,ідеї.
- Розсіюйте страх.
- Стимулюйте і підтримуйте ініціативу, самостійність. Підкидайте проекти, які захоплюють.
- Створюйте проблемні ситуації, що потребують альтернатив, прогнозування, уяви.
- Створюйте у школі періоди творчої активності, багато геніальних рішень приходить в ті моменти.
- Розвивайте критичне ставлення.
- Учить доводити почате до логічного завершення.
- Впливайте особистим прикладом.