- Враховуйте вчительський стереотип „сильні учні йдуть першими”. Якщо вчитель настроєний позитивно – краще йти першим.
- Виявляйте впевненість у своїй поведінці, а не у висловлюваннях, тобто не кажіть „Це елементарно” і тд. У викладача може виникнути бажання довести вам, що в його предметі нічого елементарного немає.
- Починайте з питання, яке знаєте найкраще, навіть якщо це не перше питання, не демонструйте незнання.
- Володіючи загальними знаннями до більшості висновків можна прийти самостійно.
- Конкретні цифри і дати краще впливають на сприйняття викладача.
- При переписуванні зі шпаргалки значно знижується об’єм пам’яті.
- Слухайте попередні відповіді – так ви зможете дізнатися необхідний для вас матеріал.
- Співвідношення вашої відповіді і висловлювань екзаменатора має коливатися в межах 75-80% - 25-20%. Якщо доповнення екзаменатора будуть займати більше 25%, то у нього може виникнути відчуття, що відповідали не ви, а він сам. Гарної оцінки не чекайте.
- Якщо обличчя екзаменатора „кам’яніє”, але він не робить вам зауваження, намагайтеся за допомогою риторичних запитань визначити свою помилку і виправитися.
- Якщо ви відчуваєте, що до вас присікуються, роблять навмисні зауваження, не гарячкуйте, а поясніть вчителю, що справа не в незнанні питання, а в недостатньо часі для підготовки.
- Якщо ви відчуваєте, що задано провокаційне питання – спробуйте прояснити, попросіть пояснення, що саме мається на увазі.
- Використовуйте прийом скорочення деяких зауважень. Цей засіб заключається в тому, щоб на декілька суттєвих зауважень відповісти однією легкою фразою. Для цього необхідно „забути” суттєві зауваження, а останні перефразувати так, як вам вигідно.
Наприклад:
Вчитель |
Учень |
1. ви помилилися….. |
так, я переплутав….. |
2. ви не знаєте ….. |
так, я не можу пригадати….. |
3. ви не праві …….. |
так, я не врахував….. |
4. ви невірно визначили ….. |
так, я не до кінця розкрив….. |
|
В кінці відповіді бажано робити висновки. Фінальні фрази мають бути яскраві. Якщо вам вже немає чого сказати, а екзаменатор чекає відповіді, повторіть вже сказане іншими словами. |
Прийоми самонастроювання.
Уникнути хвилювання перед іспитом можна, використавши наступні прийоми:
- Самонаказ
- Створіть образ ситуації іспиту, і як тільки з’явиться хвилювання, виразним тоном скажіть собі „Спокійно”
- Неодноразово протягом дня повторюйте слова, що викликають у вас тривогу: „екзамен”, „вчитель”, „білет”. Цей прийом слід використовувати до того часу, доки назване слово не перестане у вас асоціюватися зі станом тривоги.
- Уявіть екзамен з усіма його нюансами і багаторазово програйте в уяві модель бажаної поведінки. Так ви зможете знизити силу переживань.
- Уявити, що бувають події більш важкі, ніж іспит.
- Візьміть за правило перед іспитом заспокоювати свого друга чи подругу, це заспокоїть і вас.
Вимоги до мови.
Мова на екзамені має бути:
- виразна
- акцентуйте важливі слова
- змінюйте тон голосу
- не забувайте про свій вигляд
- слідкуйте за мімікою
- контролюйте власні жести