ГІМНАЗІЯ

ІМ. В.Ф. ЗАБОТІНА

 

stop

nation patriot

 

klasna ocinka

samovryad

 

 

prof

 

 

 

Пам’ятка для випускників «Як краще підготуватися до іспитів»

Памятка для випускників

«Як краще підготуватися до іспитів»

Увечері запам'ятовуйте, вранці повторюйте.

1. Щоб краще запам'ятати матеріал до іспитів, необхідне постійне тренування пам'яті. Виділіть для цього хоч би 20–25 хвилин на день. Урахуйте, що продуктивність запам'ятовування міняється протягом дня. Пам'ять найбільш чіпка й гостра між 8 і 12 годинами. Потім продуктивність запам'ятовування починає поступово знижуватися, а з 17 годин знову поволі росте й за відсутності значного втомлення досягає високого рівня вечірньої пори (приблизно до 19 годин).

2. Зрозуміло, що абсолютно все запам'ятати неможливо. Тому з потоку інформації необхідно вибрати найбільш істотне. Вирішивши для себе, яка саме інформація вам необхідна, чітко сформулюйте пізнавальну мету. Наприклад: «Хочу знати, хто є архітектором будівлі Великого театру? Проекти яких ще будівель належать цьому архітекторові?». Слід вирішувати більше задач і виконувати практичні вправи з використанням тієї інформації, яку необхідно запам'ятати.

3. Важливою умовою того, щоб інформація запам'яталася швидко й надовго, є наявність інтересу до неї. Прагніть розширювати свій кругозір. Чим більше людина знає, тим краще запам'ятовує.

4. Процес засвоєння й відтворення інформації залежить від концентрації уваги. Увага — це різець пам'яті: чим вона гостріша, тим більше глибокі сліди залишає.

5. Велике значення для запам'ятовування мають наші відчуття й емоції. Прагніть надавати матеріалу, що запам'ятовується, емоційного забарвлення, викликаючи в себе певні відчуття. Інформація, яка вам байдужа, погано запам'ятовується.

6. Неодмінною умовою хорошого запам'ятовування є розуміння того, що треба засвоїти. Добре запам'ятовується те, що зрозуміло. Усі закони, правила, формули спочатку слід зрозуміти і лише після цього їх можна заучувати дослівно.

7. Ефект запам'ятовування залежить від характеру інформації, і перш за все – від вашої активності й самостійності при її засвоєнні. Психічна активність виявляється в порівнянні, зіставленні, аналізі, синтезі, узагальненні матеріалу, що вивчається. Матеріал слід представляти, уявляти, одночасно перевіряючи якість запам'ятовування. При засвоєнні понять необхідно прагнути до власних формулювань.

8. Запам'ятовування стає успішним за наявності запасу знань, що є базовою основою нових знань. Збагнення нового приносить хороші плоди, коли його можна порівняти зі старим минулим досвідом.

9. Дуже важливо приділяти увагу організації своєї праці й відпочинку. Найдоцільніше зближувати момент першого повторення матеріалу й момент його первинного сприйняття. Таке зближення запобігає забуванню. Якщо отримана інформація не використовується протягом трьох днів, то 70% її забувається.

10. Починати запам'ятовувати матеріал треба з найважчого розділу, прагнучи відокремити головне від другорядного.

11. Запам'ятовуванню сприяють виписки з прочитаного, представлення інформації у вигляді схеми, опорних сигналів, промовляння про себе і вголос, за допомогою рухів і за допомогою асоціацій. Кожен може винайти свій власний, унікальний спосіб повторення матеріалу.

Дуже корисно складати плани конкретних тем і тримати їх у голові, а не визубрювати всю тему повністю «від» і «до». Можна навіть порекомендувати писати шпаргалки у вигляді короткого, тезового викладу матеріалу. Але, захопившись цим процесом, не забудьте, йдучи на іспит, залишити продукти своєї творчості вдома.

12. Результат запам'ятовування залежить від індивідуальних особливостей людини, а також від режиму діяльності. У декого заучування найбільш продуктивно вечірньої пори, у декого — вранці. Найменш ефективне заучування вдень. Найдоцільніше запам'ятовувати ввечері й повторювати наступного ранку. Великий матеріал краще ділити на невеликі блоки.

13. Корисно ставити перед собою такі завдання на запам'ятовування, які дещо перевищують ваші можливості. Говорять, що правильно забути — наполовину пригадати. У цьому випадку добре використовувати метод асоціацій, тобто встановлювати зв'язок матеріалу, що запам'ятовується, з якою-небудь подією, ситуацією тощо.

14. Запам'ятовування залежить від особливостей темпераменту й характеру людини. Так, холерики швидко запам'ятовують, але швидко й забувають. А флегматики, навпаки, поволі запам'ятовують, але й пам'ятають довго.

15. Кращі помічники пам'яті – дисциплінованість і організованість. Запам'ятовування — це праця, і праця нелегка. Тому важливою умовою засвоєння матеріалу є наполегливість і завзятість в роботі, уміння не зупинятися на півдорозі, а добиватися повного й міцного запам'ятовування.

Організовуйте час правильно!

Іспити вимагають великого напруження сил, ясної думки, кмітливості. Нерідко в цей час деякі діти втрачають апетит, худнуть, погано сплять. І від того, наскільки правильно буде організований режим занять і відпочинку, багато в чому залежить і успішне складання іспитів, і збереження здоров'я.

Медики не рекомендують у цей період міняти звичайний режим дня. День повинен починатися із вранішньої гімнастики. Фізична зарядка в період напруженої розумової праці, коли денна рухова активність значно знижена, особливо необхідна. За підручники й конспекти краще сідати в день, коли працездатність найбільш висока. Після ситного сніданку потрібно одразу ж приступати до занять. Краще починати о 8.30 і робити перерви для відпочинку на 10–15 хвилин кожну годину. Відпочинок повинен бути активним: встати, виконати декілька фізичних вправ, нескладну хатню роботу.

Після 2,5–3 годин роботи потрібно зробити тривалішу            (20–30 хвилин) перерву для прийому їжі, після чого можна позайматися ще години три. Потім обід і відпочинок — прогулянка на свіжому повітрі не менше двох годин або сон. А потім можна продовжувати роботу.

Деякі вважають, що музика, шум, розмови не заважають їм під час занять. Але це не так. Стомлення в даному випадку настає значно швидше. Продуктивна розумова діяльність можлива тільки в умовах тиші.

Бажано уникати перегляду відеофільмів і телепередач, гри в шахи, читання художньої літератури, тому що вони збільшують і без того велике розумове навантаження.

Під час іспитів потрібно спати не менше 9 годин. Щоб краще підготуватися до іспитів, діти часто недосипають, займаються увечері й навіть уночі, підтримуючи себе міцним чаєм або кавою. Цього робити в жодному випадку не можна! Нічні заняття неефективні, виснажують нервову систему й призводять до сонливого стану. Після безсонної ночі важко буде продовжувати роботу, доведеться спочатку виспатися,                     а значить – втратити час, коли працездатність висока. Спати потрібно при відкритій кватирці або вікні. Це забезпечить повноцінний відпочинок і відновить працездатність.

Деякі школярі, щоб не хвилюватися, приймають перед іспитами транквілізатори. Дарма! Пігулка може дуже підвести, тому що погіршує увагу і пам'ять. Та й чи слід узагалі уникати справжнього передекзаменаційного хвилювання? Адже відомо, що воно мобілізує приховані резерви організму, підвищує його можливості!

Напередодні іспиту краще припинити заняття в середині дня. Своєчасно лягти спати й добре виспатися, щоб прийти на іспит із ясною головою і хорошою пам'яттю.

Вранці рекомендується виконати всі звичайні гігієнічні процедури, потім залишок часу до початку іспиту погуляти на свіжому повітрі й коротко повторити навчальний матеріал. Усе це створить необхідний робочий настрій.

На іспит потрібно прибути точно в призначений час. Не треба приходити завчасно, тому що очікування більш виснажливе для нервової системи, ніж сам іспит. Після складання одного іспиту не слід одразу ж починати підготовку до наступного. Залишок екзаменаційного дня — час для розрядки, для зняття напруги, оновлення зниженої працездатності.

Заповіді психогігієни, які допоможуть зняти нервову напругу

Набагато простіше використовувати прості заповіді психогігієни, які допоможуть  зняти нервову напругу, не вдаючись до ліків.

Перше. Навчіть скидати напругу — миттєво розслаблятися. Для цього треба опанувати навичками аутотренінгу.

Друге. Давайте відпочинок своїй нервовій системі. Запам'ятайте: добре працює лише той, хто добре відпочиває. Кращий відпочинок для нервової системи — сон, у тому числі й короткочасний денний (від 5 до 30 хвилин). Спробуйте замість традиційної чашки кави практикувати напівдрімоту, легкий сон. Ефект уразить вас. У ідеалі в кінці кожної години роботи потрібно відпочити 2–5 хвилин.

Третє. Витісняйте неприємні емоції, замінюючи їх приємними. Зробити це не важко. Тонкий психолог К.С. Станіславський стверджував, що відчуттям не можна наказати, але відчуття можна «виманити». Техніка «виманювання» може бути різноманітною. Наприклад, спробуйте зусиллям волі перемкнути увагу й мислення на предмети, які зазвичай викликають у вас позитивні емоції.

Такі основні заповіді психогігієни. Усвідомити їх — значить, зробити перший крок на шляху управління своєю нервовою системою.

Раціональне харчування

Завжди, а під час іспиту особливо, піклуйтеся про своє здоров'я. У цей важкий час потрібно добре харчуватися. За допомогою їжі, причому найзвичайнішою, можна стимулювати діяльність мозку. Головне — знати, що їсти і в якому складі.

У мозку безперервно працюють понад 100 мільярдів нервових клітин, причому кожна зв'язана з ще 10000 інших. І щосекунди вони одночасно обмінюються інформацією й подають мільйони сигналів. Для того, щоб цей складний механізм функціонував без збоїв, клітинам сірої речовини мозку необхідна велика кількість енергії. Мозок щодня забирає 20 відсотків усієї енергії, що отримується з їжею. Таким чином, те, що ми їмо, вирішальним чином позначається на працездатності нашого мозку.

Меню з продуктів, які допоможуть вам

  • поліпшити пам'ять

Морква особливо полегшує заучування чого-небудь напам'ять за рахунок того, що стимулює обмін речовин у мозку. Порада: перед зубрінням з'їсти тарілку тертої моркви з рослинною олією.

Ананас — улюблений фрукт театральних і музичних зірок. Той, кому необхідно утримувати в пам'яті великий обсяг тексту або нотних знаків, потребує вітаміну С, який у достатній кількості міститься в цьому фрукті. Крім того, в ананасах дуже мало калорій (у 100 г усього 56). Досить випивати 1 склянку ананасового соку в день.

Авокадо — джерело енергії для короткочасної пам'яті (наприклад, при складанні планів).

  • сконцентрувати увагу

Креветки — делікатес для мозку: забезпечує його найважливішими жирними кислотами, які не дадуть вашій увазі ослабнути. Достатньо 100 грамів на день.

Ріпчаста цибуля допомагає при розумовій або психічній перевтомі. Сприяє розрідженню крові, поліпшує постачання мозку киснем. Доза: мінімум половина цибулини щодня.

Особливо корисні горіхи, якщо на вас чекає розумовий «марафон». Вони укріплюють нервову систему, стимулюють діяльність мозку.

  • досягти творчого осяяння

Інжир звільняє голову для нових ідей. Речовина, що міститься в ньому, за хімічним складом подібна до аспірину, ефірні олії розріджують кров, мозок краще забезпечується киснем.

Тмин може спровокувати народження геніальних ідей. Ефірні олії, що містяться в ньому, стимулюють усю нервову систему. Той, хто потребує творчої активності мозку, повинен пити чай із тмину: дві чайні ложки подрібненого насіння на чашку.

  • успішно гризти гранит науки

Капуста знімає нервозність, оскільки знижує активність щитовидної залози. Щоб пройшов «мандраж», з'їжте салат із капусти перед іспитами, і ви спокійно до них підготуєтеся.

Лимон освіжає думки й полегшує сприйняття інформації за рахунок ударної дози вітаміну С. Перед заняттями іноземною мовою непогано прийняти склянку лимонного соку.

Чорниця — ідеальний «проміжний корм» для студентів. Сприяє кровообігу мозку. Краще вживати свіжі ягоди або відвар.

Нормалізувати емоційний стан

На позитивні й негативні емоції теж можна вплинути за допомогою їжі. Тому наступні наші поради для тих, хто хоче підтримати гарний настрій.

Паприка — чим гостріше, тим краще. Ароматичні речовини сприяють виділенню «гормону щастя» — эндорфіну.

Полуниця дуже смачна, і до того ж вона швидко нейтралізує негативні емоції. Доза: мінімум 150 грамів.

Банани містять серотонін — речовину, необхідну мозку, щоб той просигналив: «Ви щасливі».